Er KORREKTUR en pedantisk kontordame med knold – og hvad skal vi med hende?
Har du tænkt over, hvad stavefejl, manglende kommaer, forkerte ord og uheldige formuleringer gør ved dine kunder – og din indtjening? En hel del, vil jeg mene!
Forestil dig, at din konkurrent har en knivskarp pen i alt, hvad de formidler på skrift – på hjemmesiden, i brochuren, produktbladet, kundebrevet og til fagmessen. Din virksomhed har måske valgt ikke at bruge penge på jeres skriftlige identitet – den klarer I da selv … Hvem vælger kunden mon?
Her får du 5 gode råd til at løfte din skriftlige kvalitet
- Sørg for, der ikke er grammatiske fejl i din tekst Stavefejl kan nemt og hurtigt undgås med Words stavekontrol. Få hjælp til komma af en, der har forstand på det.
- Skriv kort og præcist Spild ikke din og kundernes tid med lange formuleringer, informationstætte sætninger eller unødvendige fyldord. Det kan kunderne godt lide!
- Tænk altid målgruppen ind i dine tekster Sæt dig i kundens sted. Forklar tekniske eller fagspecifikke termer og funktioner på det niveau, dine kunder forstår.
- Vis din identitet gennem sproget Hvilke værdier og oplevelser vil du gerne have, dine kunder forbinder dig med? Og beslut dig for, hvilken identitet du gerne vil signalere. Er du en ’vi-virksomhed’ eller et ’jeg-firma’? Skal kunderne lære den enkelte medarbejder at kende, eller handler det kun om produktet?
- Hold stilen ren Sørg for at ramme samme sprogtone hver gang, uanset om dine kunder finder dig på nettet, i en brochure eller på din adresse. Det er med til at forme din skriftlige identitet og sender et klart signal om professionalisme. Sådan skiller du dig ud fra konkurrenterne.
Eller overlad sprogarbejdet til en korrekturlæser eller en god tekstforfatter.